ده فرمان معین البکاء
.
تعزیه بادرود
درباره وبلاگ


این وبلاگ برای توسعه وترویج تعزیه شهرستان ساخته شده وبه هیچ عنوان از شخص یاگروه خاصی جانب داری نمی کند. ازتمامی دوستان وهمکاران گرامی درخواست میکنم اگر مطالب،عکس ،فیلم و... درمورد تعزیه وتعزیه خوانی در شهرستان دارند به آدرس «ashtari_hadi@yahoo.com»بفرستید تابا نام خودتون در این وبلاگ قرار بدیم. با تشکر تلفن تماس: 09137432378
پروفایل مدير وبلاگ
مطالب اخير
ورود کاربران
نام کاربری
رمز عبور
رمز عبو را فراموش کرده ام
مطالب تصادفی
خبرنامه




مطالب مرتبط
عضویت سریع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

جستجو

گفتگو با هاشم فیاض پیر تعزیه خوانی و دائرة المعارف سنتی و اصیل تعزیه

در جاده قدیم کرج وارد خانه‏اش‏ می‏شوم،من و یک عکس،زنش در اتاقی ما را نگاه می‏دارد و ناگهان‏ هاشم فیاض که سپر و شمشیر در دست می‏گرفت،کلاه خود سرخ به‏ سرمی‏گذاشت،با یک زیرپوش و پیژامه،عصایی در دست آرام‏آرام‏ می‏آید،خیلی جدی،دست و پایم را گم می‏کنم،می‏خواهم شوخی کنم و از تأخیرمان معذرت‏خواهی، احساس می‏کنم نمی‏شود.خانمش‏ می‏گوید پیراهنتان را بپوشید زشت‏ است.فیاض می‏گوید من همینجورم‏ اصلا هم زشت نیست بعد رو به ما می‏کند و می‏گوید؛برویم حسینیه. کنار پله‏های ورودی خانه در اتاقی را باز می‏کند،وارد می‏شویم،قالیچه‏ای‏ وسط اتاق پهن است. نیمکتی در گوشه‏ای و دورتادور اتاق اسباب‏ تعزیه،همه چیز به تعداد،آنقدر زیاد که به خاطر نمی‏ماند.اول با اشاره‏ دست ما را متوجه عکس خودش با "پیتربروک‏"می‏کند،بعد عکس‏هایی‏ از 5 سالگی تا 75 سالگی‏اش که در قاب عکسی آویزان است را به ما نشان می‏دهد.از چیزهایی که دارد می‏گوید.با آرامی ما را به طرف‏ چیزی می‏برد و می‏گوید می‏خواهم به‏ تو نشان دهم،سر بریده حضرت امام‏ حسین(ع)که در دستمال سبزی‏ پیچیده شده است را می‏بوسد، دستمال را بیرون می‏آورد و باز می‏بوسد.از سازنده و اعجاز این سر برایمان می‏گوید.صندوقچه بزرگ‏ پر از نسخه‏ای را که بعضا با خط خودش نوشته شده را به ما نشان‏ می‏دهد و در مورد هنر خوشنویسی‏ در نسخه‏های تعزیه می‏گوید.به‏ لباس‏های قدیمی که حجم زیادی از اتاق را اشغال کرده‏اند اشاره می‏کند و سرهای بریده و ماسک‏های‏ مختلفی را که برای مجالس متفاوت‏ است به ما نشان می‏دهد.در گوشه‏ای‏ می‏نشیند روی صندلی،کنارش‏ می‏نشینم،به راحتی نمی‏تواند حرف‏ بزند ولی با این حال حدود 2 ساعت و شاید بیشتر بدون وقفه،حرف‏ می‏زند.به همه سئوالاتم جواب‏ می‏دهد.از خاطراتش می‏گوید،بدون‏ رودربایستی و تعارف نظراتش را در خصوص همه چیز و همه کس بیان می‏کند.

چهار آلبوم بزرگ که پر از عکس‏های تازیخی تعزیه است را برمی‏داریم،روی زمین پیش رویش‏ می‏نشینیم،ما ورق می‏زنیم و او با نوک عصایش به عکس‏ها اشاره‏ می‏کند و از تاریخ،مجلس و تعزیه‏خوان داخل عکس نام می‏برد. عکس‏ها کنجکاوی آدم را تحریک‏ می‏کند،دیدن مکان‏هایی خاکی، دیوارهایی خشتی و عکس‏های‏ یادگار گروه‏های تعزیه‏خوان با شکل و شمایل چندین دهه پیش.در تمام عکس‏ها فیاض از کودکی تا امروز دیده می‏شود.در این چهار آلبوم می‏توان تعزیه‏خوانانی را دید که یا از دنیا رفته‏اند و یا هستند.شک‏ ندارم که فیاض یک دائرة المعارف‏ سنتی و اصیل برای تعزیه است. حرفهایش برایم جذاب و سودمند بود،آنچه که پرسیدم و آنچه که‏ پاسخ داد را درپی می‏خوانید:

اولین بارکه تعزیه خواندید را به‏ خاطر دارید؟در چند سالگی و چطور بود؟

فیاض:من بچه جلیل‏آباد هستم، پارک شهر،من بچه ناف تهرانم. اولین باری که تعزیه خواندم 5-6 سالگی بود یعنی سال 1289 که‏ می‏رفتم تکیه دولت.این چیزها را به‏ خوبی یادم هست...

شما از چه طریقی با تعزیه آشنا شدید؟پدر شما تعزیه‏خوان بود؟

فیاض:نه پدرم تعزیه‏خوان نبود. مادرم بچه نمی‏آورد،از امام حسین‏ بچه خواست و من را نذر امام حسین‏ کرد.الان هم ما یک خواهریم و دو برادر.اولاد کم بود و مادرم من را نذر امام حسین کرد،قدیم مردم در تکیه‏ها اولادهای خودشان را نذر می‏کردند و بچه‏هایشان را می‏گذاشتند در تعزیه،من عشق امام‏ حسین به سرم زد،علاقه‏مند شدم و در تعزیه ماندم،ما عشق امام حسین‏ داریم.

شما را بیشتر به عنوان‏ معین البکاء می‏شناسند،چه شد که‏ به طرف معین البکایی رفتید؟

فیاض:من اول سکینه می‏خواندم، بعد علی اکبر و بعد از آن‏ مخالف خوان شدم.بعد آرام‏آرام‏ بزرگانمان یکی‏یکی رفتند و من‏ (به تصویر صفحه مراجعه شود) ماندم.در ایران تعزیه‏خوانی نداریم‏ که 85 سال از عمرش بگذرد و تعزیه‏ را ادامه داده باشد.وقتی آن آدم‏ها رفتند.خیلی از نسخه‏ها هم از بین‏ رفت.ما حدود 1200 مجلس تعزیه‏ داریم،که من فقط 300 مجلس را دارم،باقی همه از بین رفتند. آنوقت‏ها تعزیه‏خوانی اینجوری‏ نبود.تعزیه یک هنری بومی و مذهبی‏ است که با خون مردم پرورش پیدا کرده است.اگر تعزیه نبود موسیقی‏ ایرانی هم از بین رفته بود.

می‏توانید چند نفر از معین البکاءهایی که قبل از شمابودند را نام ببرید؟

فیاض:عکس‏های آنها را که در تکیه دولت می‏خواندند دارم. سهراب خان،یل‏یل،حاجی باریکلا، میر عزا،میر غم،میر ماتم،همه رفتند. نسخه‏های ما هم از"میر عزا"است که‏ مال دوره ناصر الدین شاه بود. میر غم پسرش مال دوره ما بود،من‏ هشت سال شاگردش بودم.همه‏ تعزیه‏خوان بود و هم تعزیه‏گردان. معین الیکاء به کسی می‏گویند که همه‏ اینها را بلد باشد،میر غم موسیقی بلد بود.

از معین البکاء بیشتر بگوئید؟

فیاض:معین البکاء در تعزیه یعنی‏ همه چیز،معین البکاء باید ایمان‏ کاملی داشته باشد.آن زمان‏ها معین البکاء هرچه از امام حسین‏ می‏خواست برایش درست می‏کرد،ما مثل آنها نیستیم.آنوقت می‏توانیم‏ بگوئیم تعزیه گردانیم؟می‏گویند آنوقت‏ها تعزیه علی اصغر را که امام‏ خاکش کرده بود بیرون آوردند و سرش را می‏بریدند.وقتی‏ مخالف‏خوان بچه را برمی‏دارد ناگهان خنجر را به شکم بچه می‏زند، تعزیه به هم می‏خورد.معین البکاء می‏گوید بنشیند،تعزیه امام حسین را به هم نزنید،هیچ طوری نمی‏شود. بچه را برمی‏دارند می‏بینند یک خط سفید افتاده روی شکمش و صحیح و سالم است.معین البکاء مائیم؟خاک‏ بر سرما...

در قدیم برخورد مردم با تعزیه‏خوان چگونه بود؟

فیاض:مردم دست تعزیه‏خوان‏ها را ماچ می‏کردند.احمد شاه خودش‏ سکینه می‏خواند.مظفر الدین شاه در تکیه مشغول تماشای تعزیه بود "حاجی باریکلا"حضرت عباس را می‏خوانده است.مظفر الدین شاه‏ می‏آید دست حاجی باریکلا را ببوسد،او دستش را می‏کشد،احمد شاه می‏گوید دستت را نکش بگذار ببوسد.نمی‏دانم چه بگویم،تعزیه‏ چیز دیگری بود،تعزیه یک هنر بومی‏ ایرانی است که همه چیز در آن پیدا می‏شود.یعنی یک سفره است که همه‏ جور خوراکی در آن پیدا می‏شود.هر کس هر چیز دلش می‏خواهد سر این‏ سفره هست.موسیقی،گریه،خنده، ما در عروسی‏ها تعزیه خنده‏آور می‏خواندیم.

اکثر مردم گمان می‏کنند تعزیه‏ فقط شرح مصیبت‏ها است و برای‏ گریه کردن...

فیاض:نه اینطوری نیست ما تعزیه‏ عروسی قریش داریم که همه‏اش‏ خنده است،حتی دایره هم می‏زنند، تعزیه مختار هم همینطور است.

چرا کمتر از این مجالس خوانده‏ می‏شود؟

فیاض:چون باید به مناسبت باشد به روزش بخورد تا بخوانند.مثل‏ تولد حضرت علی(ع)و...امام جعفر صادق فرموده است:شیعه‏های ما افرادی هستند که در عزا گریه دارند و در میلاد خنده،شیعیان را از اینجا بشناسید.

شما حدود 80-70 سال است که‏ تعزیه می‏خوانید،تاکنون چه‏ تغییراتی در تعزیه ایجاد شده‏ است؟

فیاض:خیلی،آسمان به زمین‏ افتاده است.آن تعزیه‏ای که ما دیدیم‏ نمی‏شود الان اجرا کرد.مثلا فیل را می‏آورند در تعزیه...

برای چه مجلسی؟

فیاض:مجلس سلیمان،شیر زنده‏ می‏آورند،حلقه را برمی‏داشتند و شیر همان وسط می‏ماند.تعزیه الان‏ از بین رفته است.وسیله نیست.من‏ در این جلسه هنرمندان با مقام‏ رهبری بودم که آنجا گفتم تهران 15 میلیون جمعیت دارد ولی ما یک تکیه‏ هم نداریم.آنجا همه هنرمندان از جا می‏نالیدند،یکی می‏گفت تالار وحدت‏ کم است،یکی می‏گفت ما در تئاتر شهر جایمان نمی‏شود،پس ما چکار کنیم که حتی یک تکیه هم‏ نداریم...

شما تکیه دولت را به یاد دارید؟ درست است که می‏گویند در طول‏ سال در تکیه دولت تعزیه‏ می‏خواندند؟

فیاض:بله،هر وقت تولد بود تعزیه‏ شاد و خنده‏دار می‏خواندند و هر وقت هم عزا بود تعزیه گریه‏دار.در طول سال تعزیه بود.قدیم مثل حالا تلویزیون نبود.در تهران یک‏ خیمه شب‏بازی بود،یک سیاه‏بازی و یک تعزیه.همین 400-300 سال‏ نمایش ایرانی همین بود،مثل حالا نیست که هر گوشه‏ای یک صدایی‏ می‏دهد.

شما توی گروههای تعزیه‏خوان‏ دوره‏گرد هم بودید؟

فیاض:بله زمانی که رضا شاه‏ تعزیه را قدغن کرد،ما می‏رفتیم در دهات می‏خواندیم.

چرا رضا شاه تعزیه را قدغن کرد؟

فیاض:اول ریشه تعزیه را زد تا جلوی جمعیت را بگیرد.رو منبری‏ هرچه هم که مداح باشد 500 نفر جمعیت دارد ولی تعزیه تا 5000 نفر یا 10000 نفر هم جمعیت دارد، آنوقت نمی‏شود جلوی جمعیت را گرفت،رضا شاه قدغن کرد تا جلوی‏ تعزیه را بگیرد.

 تماشاگر تعزیه نسبت به جمعیت‏ آنوقت چقدر بود؟

فیاض:هرچقدر جمعیت تهران بود همانقدر هم تماشاگر تعزیه داشتیم. در تهران دو تکیه بود که دائم تعزیه‏ می‏خواندند.

شما چند تا مجلس تعزیه را کامل‏ حفظ هستید؟

فیاض:حفظ نیستم،اگر هم بوده‏ایم‏ حالا یادم رفته است.

چند تا مجلس را به خوبی‏ می‏شناسید؟

فیاض:1200 مجلس شاید هم‏ بیشتر...

در طول زندگی چند مجلس را خوانده‏اید؟

فیاض:70 تا 100 مجلس را خوانده‏ام.

می‏دانید در طول این 80-70 سال‏ چند بار تعزیه خوانده‏اید؟

فیاض:من از صبح تا غروب تعزیه‏ می‏خواندم.من شغلم بیست و چهار ساعته تعزیه بود.از دوره پهلوی اول‏ تاکنون.من همه‏اش تعزیه‏ می‏خواندم.همه هم در مورد امام‏ حسین.

تعزیه‏خوان‏های این دوره که اکثرا از شاگردهای شما هستند کارشان‏ چطور است؟آیا می‏توانند به خوبی‏ تعزیه را ادامه دهند؟

فیاض:نه،می‏توانند اما امکانات‏ ندارند.قدیم پولدارها برای‏ تعزیه‏خوان‏ها امکانات می‏گذاشتند، اما حالا امکانات نیست.مثلا ما می‏خواهیم جائی مثل روی حوض‏ جلو تئاتر شهر تعزیه بخوانیم از خانه فرش می‏بریم و روی حوض‏ پهن می‏کنیم.قدیم میکروفن نبود، میکروفن پایه تعزیه را به هم می‏زند. تعزیه‏خوان می‏خواهد جنگ کند پایش به سیم گیر می‏کند،میکروفن و بعضی ابزار امروزی برای تعزیه‏ دست و پاگیر است.آنوقت‏ها میکروفن نبود.5000 نفر جمعیت‏ می‏نشست و صدا هم به گوش همه‏ می‏رسید.الان روضه‏خوان‏ها هم‏ برای روضه‏خوانی در یک اتاق 4x3 می‏گویند حتما بلندگو بیاورید.به‏ میکروفن عادت کرده‏اند و بدون آن‏ صدایشان درنمی‏آید.

شما به کشورهای خارجی هم رفته‏اید،در امریکا،انگلیس،فرانسه‏ و...تعزیه اجرا کرده‏اید،برخورد آنها با شما چطور بود؟

فیاض:"پیتربروک‏"در جشنواره‏ آوینیون به من گفت تو اسمت علی‏ باباست یعنی پیر هنر تعزیه،او گفت‏ من علی بابای امریکا هستم و تو علی‏ بابای ایران."ژان کلودکاریر"هم‏ گفت:فیاض بهترین است.

شما با کارگردان‏های بزرگی چون‏ "پیتربروک‏"،"ژان کلودکاریر"،هم‏ صحبت شده‏اید.آنها در تعزیه به‏ دنبال چه می‏گشتند و چه‏ می‏پرسیدند؟

فیاض:بیشتر می‏خواستند بدانند رفتار قدیم مردم با تعزیه چطور بوده‏ و حالا چطور است.گفتم الان‏ امکاناتی که من می‏خواهم اگر در اختیارم بگذارند،تعزیه‏ای می‏سازم‏ که سریال‏های امام علی و امام حسن‏ در مقابل آن تعزیه هیچ باشند.خیلی‏ از این فیلم‏ها کسل‏کننده است.

شما به جز نسخه‏هایی که‏ می‏خوانید آیا مطالعاتی تاریخی هم‏ داشته‏اید،آیا نسخه‏ها را با اصل‏ تاریخ مطابقت داده‏اید؟

فیاض:من الان اگر بخواهم یک‏ مجلس غریب بخوانم حتما کتابهایش‏ را مطالعه می‏کنم.من در مورد نسخه‏ها اول مطالعه می‏کنم و اگر صحت داشت آنوقت می‏خوانم،کاری‏ نمی‏کنم که کسی بیاید بعد از 80 سال‏ به من بگوید فیاض این چه چیزی بود خواندی و بگوید ایراد دارد.

در قدیم شکل آموزش دادن‏ تعزیه‏خوان‏ها چگونه بوده است؟ درست است که می‏گویند تعزیه به‏ شکل موروثی از پدر به پسر می‏رسیده؟

فیاض:نه خیر،بسته به عشق هر آدمی است.سری که عشق ندارد، کدوی بازار است.

شکل آموزش بچه‏خوان‏ها چگونه‏ بود؟

فیاض:بچه‏ها را می‏آوردند در تعزیه‏خوانی،از بچگی می‏ماندند و موسیقی را یاد می‏گرفتند.الان‏ موسیقی توی خون تعزیه‏خوان‏ است.البته فقط تعزیه‏خوان‏های‏ تهران.

چرا تعزیه‏خوان‏های تهرانی با موسیقی آشنا هستند و بقیه نه؟

فیاض:برای اینکه پایه و ارکانش‏ در تهران بود.ناصر الدین شاه و مظفر الدین شاه در تهران از تعزیه‏ دفاع می‏کردند.

شکل علم موسیقی که‏ تعزیه‏خوان‏ها دارا هستند،بیشتر به صورت عادت و شنیداری است یا نه،به‏طور کامل با دستگاه‏ها آشنا هستند؟

فیاض:بچه را همین‏که بگویم‏ افشاری بخوان،توی ذهنش است، انقدر دیده و شنیده و به او گفته‏اند که‏ افشاری ملکه ذهنش شده است.

این دستگاهها را خود نسخه‏نویس‏ها تنظیم کرده‏اند یا نه‏ معین البکاءها انتخاب می‏کردند؟

فیاض:نسخه‏نویس‏ها خودشان‏ نسخه را که می‏نوشتند،آوازش را هم روی شعر می‏گذاشتند.یک بار یکی گفت فیاض بیا به تو 200 تومان‏ می‏دهیم اشعار را بخوان،نگو او یک‏ آدمی را آورده بود،نشست من‏ می‏خواندم و از نت آواز من ار می‏نوشت،بعد رفتند آن ترانه‏ پنجره‏ها پنجره‏ها را خواندند.

شما خودتان نوازندگی تعزیه هم‏ می‏کردید؟

فیاض:بله من شیپور و ساکسیفون،طبل،قره‏نی همه را بلدم. یک معین البکاء باید همه چیز را بلد باشد.

اگر تعدادی شاگرد به شما بدهند که تربیت کنید،اینکار را انجام‏ می‏دهید؟

فیاض:الان هم یک عده تعزیه‏خوان‏ درست کرده‏ام.همه را آموزش‏ داده‏ام.و الان بچه‏خوانی می‏کنند.

یک موافق‏خوان خوب کیست؟

فیاض:کسی که صدای خوبی‏ داشته باشد.سینه‏اش منعطف باشد و بتواند موسیقی را کم و زیاد کند، بی‏خود چهچهه نزند.وقت‏شناسی، سوارکاری،راه رفتن،خنده گرفتن، گریه گرفتن،گریز زدن به موقع...

می‏شود گریز زدن را تعریف‏ کنید؟

فیاض:در تعزیه یک جاهایی باید شعرها را تلطیف کرد.آواز غمگین‏ خواند،مثلا سه‏گاه،ابو عطا،...برای‏ اینکه مردم گریه کنند.یعنی از قصه‏ جدا شوند و شروع به نوحه‏خوانی‏ کنند...

این‏جاها مشخص است؟

فیاض:بله،مثلا در تعزیه عاشورا قبل از کشته شدن امام حسین،نوحه‏ می‏خوانند،تا مردم گریه کنند.

آیا این گریززدن‏ها باعث نشده‏ است بعضی از تعزیه‏خوان‏ها اشعاری از حافظ و مولوی را واردتعزیه کنند و بعضا طول مجالس‏ زیاد شود؟

فیاض:کسانی که این کارها را می‏کنند سرپرست ندارند.8-7 نفر دور هم جمع می‏شوند.گروهی‏ درست می‏کنند و یک چیزی‏ می‏خوانند.که وقتی گوش می‏دهی‏ می‏بینی از اول تا آخرش غلط است و چیزی هم نمی‏توانی بگویی.توی‏ جشنواره به من می‏گویند بیا داوری‏ کن می‏خواهیم جایزه بدهیم.می‏بینی‏ همه غلط می‏خوانند،همه دوستان من‏ هستند ولی غلط می‏خوانند.

چرا سرپرست ندارند؟سرپرست‏ نبوده یا به حرف کسی گوش‏ نمی‏دهند؟

فیاض:اینها همه‏"منم‏"دارند.هر کس چهار تا قمه دارد،و یک طبل و شیپور برای خودش رئیس می‏شود. به ارشاد هم که می‏گویند آقا فلا جا تعزیه است،داور نمی‏فرستد آنها را بازرسی کند.

از این مشکلات من فکر می‏کنم‏ تعزیه‏خوان‏ها الان ایمانشان را از دست داده‏اند و پول برایشان مهمتر از ایمان است...

فیاض:درست است الان‏ تعزیه‏خوان‏ها دور ور پول زیاد می‏گردند...

شما فکر می‏کنید یکی از دلائلی که‏ جوان‏ها کمتر از مجالس تعزیه‏ استقبال می‏کنند چیست؟

فیاض:تا دولت دست روی تعزیه‏ نگذارد و سر و سامانش ندهد، درست نمی‏شود.

از زمانی که دولت مقداری هزینه‏ گذاشته بدتر نشده است؟

فیاض:نظم ندارد...هر کس از اداره‏ بازنشست شد می‏آید می‏شود تعزیه‏خوان...هیچ ارگانی هم نیست‏ که اینها را تفکیک کند.

این برنامه‏"آئین تعزیه‏خوانی‏ جوان‏"تا چه حد می‏تواند در رشد و تداوم تعزیه مؤثر باشد؟

فیاض:اینها ابید بیایند بخوانند و آزمایششان را پس بدهند.باید ببینم‏ چه چیز دارند و چه چیز بلدند...باید سروسامان داد و سروسامان خرج‏ دارد...خرج رفت‏وآمد،همینجوری‏ نمی‏شود چیزی را درست کرد.

از بچه‏های تئاتر کسانی که از تعزیه و تعزیه‏خوانی استفاده‏ می‏کنند،چه کسانی مناسب‏تر عمل‏ کرده‏اند؟

فیاض:من با اینها چندان رابطه‏ ندارم،باید آزمایش کرد ببینیم چی از آب درمی‏آیند.

شما فکر می‏کنید تعزیه را به همان‏ شکل قدیمی‏اش باید خواند یا لازم‏ است عوض شود؟

فیاض:من همیشه این حرف را گفته‏ام،تعزیه را نمی‏شود عوض‏ کرد.تعزیه مال 300 سال پیش است. نمی‏شود توی آن دست برد.تعزیه‏ که مثل تئاتر نیست.نمی‏شود مثلا شمر را با دوچرخه یا ماشین آورد. آنهایی که می‏گویند تعزیه مثل تئاتر است،اشتباه کرده‏اند،آنها چیزی‏ سرشان نمی‏شود.من افتخار می‏کنم‏ که تا حالا یک تعزیه‏خوان هم نرفته‏ سیاه شود ولی سیاهایی را دیده‏ام که‏ آمده‏اند تعزیه‏خوان شده‏اند.

مثلا کدام سیاه تعزیه‏خوان‏ شده است؟

فیاض:سید مرتضی عرب‏زاده...

شما تئاتر را دوست دارید؟

فیاض:بله من تئاتر را دوست دارم‏ ولی نباید با تعزیه اشتباه گرفته‏ شود.اینها باهم متفاوت است.الان‏ من می‏توانم از 100 تئاتر نام ببرم که‏ از تعزیه الهام گرفته‏اند،ولی یک‏ تعزیه نمی‏توانید به من نشان دهید که از تئاتر الهام گرفته باشد.من‏ وسایل قدیمی زیادی دارم که به درد تئاتر می‏خورد،اما نمی‏دهم چون کار آنها برای امام حسین نیست.

اگر یک تئاتری در مورد امام‏ حسین و ائمه اطهار بود آنوقت ابزار می‏دهید؟

فیاض:بله

از موافق‏خوان خوب گفتید از مخالف‏خوان خوب هم بگوئید؟

فیاض:مخالف‏خوان باید هیکلش‏ مناسب باشد و ضمنا تئاتری هم‏ بازی نکند.

زن‏پوش‏ها چی؟

فیاض:زن‏پوش‏ها،امام‏خوان، شهادت خوان و...همه موافق خوانند فقط لباس‏شان فرق می‏کند.

کسانی که کار تئاتر می‏کنند،اول‏ که وارد صحنه می‏شوند کمی‏ می‏ترسند و خجالت می‏کشند ولی‏ تعزیه‏خوان‏ها از بچگی راحت‏ هستند دلیل این چیست؟

فیاض:چون تعزیه درش باز است‏ ولی در تئاتر دست و پایشان بسته‏ است،به آنها می‏گویند اینجا برو آنجا نرو،این دیالوگ را بگو،آن‏ دیالوگ را نگو،تعزیه خیلی سخت‏ است ولی بچه‏ها در آن آزاد هستند.

شما الان به عنوان یکی ازجامعه‏داران تعزیه هم معروفید این‏ اسباب را چگونه جمع کرده‏اید؟

فیاض:این اسباب‏ها را من در طول‏ 80 سال با عشقی که در سرم افتاد جمع کردم.بعضی را حتی کسی‏ نمی‏داند برای چه نسخه‏ای باید استفاده کرد ولی من می‏دانم.

اسباب چند مجلس را دارید؟

فیاض:200 یا 300 مجلس،تکیه‏ دولت اسباب 1000 مجلس را داشت. من اژدهایی درست کردم برای‏ مجلس امیر المؤمنین که برای مجلس‏ امام صادق هم مناسب است.یک الاغ‏ گرفتم دادم خشکش کردند برای‏ تعزیه هابیل و قابیل.

هابیل و قابیل جزو تعزیه‏های‏ غریب است؟

فیاض:بله.

چند دفعه خوانده‏اید؟

فیاض:خیلی.یکبار هم جابر عناصری مرا دعوت کرد توی‏ دانشگاه خواندم.

شما همه عمرتان را تعزیه‏ خوانده‏اید از چه چیز بیش از همه‏ ناراضی بوده‏اید؟

فیاض:از وضع فعلی ناراضی‏ هستم.این همه زحمت کشیده‏ام قدر نمی‏دانند."آواز خر و نغمه داود"برایشان‏ یکی است.اگر امکاناتی را که من‏ می‏خواهم در اختیارم بگذارند. صحنه‏هایی را پیاده می‏کنم و تعزیه‏هایی می‏خوانم که دور تئاتری‏ها یک نفر جمع نشود.

مردم ما هنر دوست هستند، سعدی افشار را می‏بینند و باز هم‏ می‏خواهندش.مردم هنر دوستند،من‏ بیست سال است توی ارشاد هستم‏ ولی از سال اول جشنواره فجر تا حالا کو؟هیچ کاری نکرده‏اند...چرا؟ چون همه آنها مطرب هستند،یکی از آنها امام حسینی نیست.

در پایان دستوراتی را که لازم‏ می‏دانید به تعزیه‏خوان‏ها بدهید بگوئید؟یک مجلس خوب چه‏ چیزهایی باید داشته باشد؟

فیاض:سه چیز اگر خوب باشد تعزیه خوب می‏شود.اول هوای خوب،دوم‏ جا و مکان خوب،سوم مستمع خوب. تعزیه‏خوان نباید در مجلس با دیگران صحبت کند،سیگار بکشد،با لباس حرف‏زدن با دیگران اصلا درست نیست،مخالف‏خوان با موافق‏خوان نباید حرب بزند مردم‏ تعجب می‏کنند اگر شمر با زینب‏ حرف بزند.

*** هر تعزیه‏خوان باید ده چیز را بداند:

اول:صدای خوب،موقع خواندن بلند خواندن و به موقع چهچهه‏زدن.

دوم: سواد،اگر هم نداشت غلط نخواند، سئوال کند از کسی که بهتر می‏داند.

سوم:دانستن تعزیه،یعنی دانستن‏ موسیقی کم یا زیاد.

چهارم:لباس پوشیدن،اول اینکه‏ هیکل و قیافه متناسب با شخصیت‏ باشد و بداند که چه شخصی و چه‏ لباسی باید بپوشد.

پنجم:راه رفتن،دور زدن،ایستادن و نشستن براساس اصول و قواعد.

ششم:جنگ کردن و سواری کردن‏ بداند.

هفتم:آداب سنگین بودن و نسخه‏دانی بداند.

هشتم:خنده گرفتن و گریه گرفتن به‏ جا.بداند در مجلس‏ها چه موقع باید خنده بگیرد و چه موقع گریه.

نهم:وقت شناختن.یعنی مجلس را چگونه بخواند که شیرین درآید.

دهم:پول گرفتن از بانی و انعام باید با تخصص فن باشد،تعزیه‏خوان‏ نباید گدابازی درآورد.

منبع:یاران تعزیه


کد +1 گوگل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








نوع مطلب : متفرقه، ،
برچسب ها : تعزيه بادرود، مصاحبه بافیاض، استاد فیاض، مصاحبه با پیر تعزیه خوانی،

امتیاز : :: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0
تعداد بازدید مطلب : 2670



محبوبترین مطالب
آیدی یاهو مدیر
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تعزیه بادرود و آدرس taziehbadrood.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







پیوندهای روزانه
آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 467
  • کل نظرات ارسالی : 148
  • تعداد کل کاربران : 3
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید هفته :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید سال :
  • بازدید کل :
امکانات جانبی
.
.
.